MAROON BANA

Engineering, Procurement and Construction

لحاف بتنی

لحاف بتنی


لحاف بتنی یک سیستم ساختمانی مورد استفاده ی مهندسی هیدرولیک ،مهندسی مکانیک خاک و شالوده ی ساختمان می باشد وروشی مطمئن و اقتصادی است که با ایجاد شیب مناسب و محافظت از خاک بستر در مواقع آببندی وایجاد خاکریز و برای جلوگیری از فرسایش مورد استفاده قرار میگیرد .

لحاف بتنی از یک تشک دو جداره از جنس ژئوتکستایل ((Geotextile تشکیل گردیده است که سطح بالایی و پایینی آن توسط الیاف فضاساز انعطاف پذیر ( نخ هایی از جنس پلی آمید ) به هم متصل شده اند و قالبی درست می کنند که با بتن پر می شود. اجرای سیستم های سنتی به منظور کنترل فرسایش سطح شیب ها خصوصاً زیر سطح آب امری پرهزینه و زمان بر است در برخی موارد ناممکن می باشد. با استفاده از لحاف های بتنی که نوعی قالب پارچه ای از نوع ژئوتکستایل بافته بوده و با استفاده از بتن نسبتاً روان پر می شود ، می توان به راحتی و با سرعت بالا و خصوصاً زیر سطح آب لایه ای از بتن با ضخامت ۱۰ الی ۳۰ سانتی متر اجرا نمود .لحاف بتنی به عنوان قالب جهت اجرای بتن در زیر سطح آب استفاده می شود .

کاربردلحاف بتنی :

برای ایجاد شیب بندی ومحافظت خاک بستر و کنترل فرسایش دایک ها و سواحل ، کانال ها ، رودخانه ها و دریاها

تثبیت بستر رودخانه ها

ایجاد سیل شکن ودیواره های خاکی در سواحل دریا ها

ساخت جزیره های مصنوعی

لاینینگ کانال ها در حین بهره برداری ( در حالت پر از آبی )

پوشش پایه های پله

یکی از مزیت های بزرگ لحاف بتنی در مقایسه با دیگر روش ها قابلیت نصب در زیر آب بدون قطع یا انحراف آب است .

لحاف بتنی را می توان به عنوان پوشش در خاکریزها ، سدها ، اسکله ها و موج شکن ها استفاده کرد . همچنین به عنوان یک لایه محافظ یا عضو آب بند برای مخازن مایعات ، آبگیر نگهداری آب باران استفاده می شود .

لحاف بتنی به عنوان کنترل کننده ی فرسایش در مسیرهایی جریان آب اضافی ( طغیان سیل ) دارند ، بازشوی دایک ها ، ورودی و خروجی آبگیر دایک ها یا سیل بندها و حوضچه ی آرامش عمل می کند . در ساحل کانال ها ، رودخانه ها و سازه های بنادر و بستر رودخانه نیز قابل استفاده می باشد .

انواع لحاف بتنی :

انوع لحاف بتنی از نظر کاربرد مورد نظر سه نوع می باشد :
لحاف بتنی جهت حفاظت در برابر نیروهای هیدرولیکی(Incomat Flex) :

هدف اصلی از استفاده از این نوع لحاف مقاومت در برابر بارهای هیدرولیکی است . که این امر با وزن سنگین و پوشش کامل بستر و سازگاری دوبعدی برای تطبیق با تغییرشکل های بزرگ به دست می آید. نقاط شکستی که بر روی لحاف تعبیه شده است باعث به وجود آمدن اسلب هایی در سطح آن می شود . این شکل از لحاف یک سطح انعطاف پذیر با مقاومت و تحمل کشیدگی بالایی به وجود می آورد.فاصله بین نقاط شکست (اندازه اسلب ها ) به ضخامت لحاف بستگی دارد . وزن واحد سطح لحاف بین ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

Incomat Flex برای تثبیت بستر و حاشیه رودخانه ها ، لاینینگ شیب ها و بستر کانال ها و خطوط ساحلی استفاده می شود . لحاف از سازه ها در برابر آسیب های ناشی از بارهایی که براثر امواج بزرگ یا سرعت بالای جریان به وجود می آیند محافظت می کند . این لحاف بستر و مناطق مجاور آن را از طوفان و جزرومد محافظت می نماید . همچنین نقاط شکستی که روی لحاف تعبیه شده است و سطح ناصاف آن باعث می شود که آب های سطحی که به سمت رودخانه می آید روی لحاف جمع نشده و به سمت رودخانه حرکت کند .

لحاف بتنی جهت آب بندی (Incomat Standard):

عملکرد اصلی این نوع از لحاف بتنی به عنوان آب بند است .که از دو لایه ژئوتکستایل که به وسیله الیاف پلیمری فضاساز با مقاومت بالا واندازه ی مساوی به هم وصل شده اند تشکیل شده است .پس از پر شدن با بتن سطح مقطع یکنواخت و غیر قابل نفوذی را به وجود می آورد. لحاف بتنی استاندارد برای آب بندی شیب ها و بستر رودخانه ، لاینینگ تونل ها ، کانال های آب و ساختارهای دیگری که از بالا به وسیله آب بند محاظت می شوند مورد استفاده قرار میگیرد .

لحاف بتنی جهت حفاظت سطوح شیبدار کنار آب (Incomat Crib) :

این شبکه حصیری برای حفاظت فنی شیب زیست محیطی دریاچه ها و حفاظت از منطقه در معرض آب شستگی در بالای خط برخورد آب استفاده می شود.در مهندسی خاک از آن به عنوان یک پوشش برای حفاظت شکاف های برش ها ( ترانشه ها ) در برابر فرسایش و اطمینان از اینکه خاک بالادست در محل خود باقی می ماند استفاده می شود .

Incomat Crib شامل عناصر مشبک است که با بتن پرشده است که بدون هیچ گونه مفاصل طولی یا عرضی به هم وصل شده اند و شامل فضاهای باز است. این فضاها می توانند با خاک پرشوند و بلافاصله بعد از نصب این شبکه ها می توان در آن ها بذر یا گیاه کاشت . بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی این عناصر شبکه ای سطح پیوسته و یکنواخت سبزی به وجود می آورد که میتوان به وسیله ماشین چمن زنی و وسایل باغبانی از آنها نگهداری کرد . همچنین زیستگاه ایده آلی را برای جانوران و گیاهان فراهم می کند . این نوع از لحاف بتنی مهندسین را قادر می سازد تا برای حل انواع مشکلات فرسایش با در نظر گرفتن ملاحظات زیبایی شناسی زیست محیطی برنامه ریزی کنند و به اجرا درآورند .

About the Author

روح الله باعثی author

You must be logged in to post a comment